انجام ۲ پرواز فوق العاده برای روز ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مسیر تهران به مشهد اجاره واحد‌های میلیاردی در کوهسنگی مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) باید‌ونباید‌های تشخیص کالای تقلبی در بازار لوازم یدکی خودرو مشارکت ۸۹درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهام تسلا به دلیل شایعات مربوط به قرارداد چین افزایش یافت ویدئو | چه تعداد بیکار در کشور داریم؟ قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | نوسانات همچنان گریبان‌گیر خودرو‌های داخلی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در کارگاه‎ها ارزخواری مونتاژکاران خودرو کار دستشان داد | دستور وزیر صمت برای بررسی موضوع افت ۷۰ درصدی تولید زعفران | افغانستان صادر کننده زعفران ایران به جهان چرا نیمی از متقاضیان نهضت ملی مسکن منصرف شدند؟ ۳ هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بورس در فروردین ماه ۱۴۰۳ خارج شد شرایط دریافت وام ۱۰ تا ۳۰۰ میلیونی +جزئیات سوءاستفاده از کارگران در قرارداد‌های کاری موقت حال کارگران خوب می‌شود، اگر «امنیت، معیشت و مسکن» کارگران را دریابید آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن اعلام شد + جزییات (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش ۱۰ درصدی کشت گل محمدی در خراسان رضوی به علت خشکسالی آغاز فروش فوری و پیش فروش محصولات سایپا + جدول (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دامنه نوسان بورس تغییر می‌کند؟ (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو‌های وارداتی از هفته آینده در سامانه یکپارچه عرضه می‌شود (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۲ آرایشگاه زنانه در بلوار سجاد مشهد (١١ اردیبهشت ١۴٠٣) شرط پرداخت عوارض آزادراهی برای صدور بیمه شخص ثالث حذف شد تک جمله‌هایی برای کسانی که همیشه پای کارند و دیده نمی‌شوند ۲۲ هزار صندلی به ناوگان هوایی کشور اضافه شد | نیاز کشور به ۵۵۰ فروند هواپیما قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

حمایت از صادرات شرط تحقق شعار سال

  • کد خبر: ۱۰۲۲۷۰
  • ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
حمایت از صادرات شرط تحقق شعار سال
کاظم شیردل - رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی

امسال که از سوی رهبر معظم انقلاب به نام سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری شده، رو به پایان است و زمانی رسیده که باید هرکدام از بخش‌های اقتصادی کارنامه‌اش را درباره تحقق این مهم بررسی کند. از این رو اکنون باید به پرسش‌هایی پاسخ دهیم مانند اینکه چقدر از تولید پشتیبانی و مانع‌زدایی کردیم یا چقدر برای رونق اشتغال گام برداشتیم.

در حوزه حمایت از تولید و رفع مانع‌زدایی از آن از ابتدای سال تاکنون بحث‌های زیادی مطرح شده که در سال‌های پیش نیز جسته و گریخته بخشی از آن‌ها مانند تسهیلات بانکی، اصلاح نظام مالیاتی و مسئله تأمین‌اجتماعی مطرح بوده است، اما در این میان یکی از بخش‌هایی که در حوزه رونق تولید و اشتغال‌زایی تأثیر زیادی دارد، صادرات است که باید بیشتر در راستای تحقق شعار سال به آن توجه شود. درواقع وقتی امروزه به اقتصاد کشور‌های موفق نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که دو بخش تولید و صادرات در آن‌ها بخش‌های تفکیک‌ناپذیری هستند که موفقیت هرکدام در گرو موفقیت دیگری است. به‌عبارتی سال‌هاست اقتصاد‌های موفق به این نتیجه رسیده‌اند که تا وقتی تولید بر محور صادرات نچرخد، رشد اقتصادی پایدار میسر نخواهد بود.

براین اساس اگر ما هم می‌خواهیم ایران در حوزه تولید و اشتغال موفق شود و بتواند در سال‌های آینده رشد اقتصادی موفقی داشته باشد، اولین اقدام برای تحقق این هدف حمایت از صادرات و مانع‌زدایی از صدور کالا‌های ایرانی است. تجربه نشان داده حتی در زمان‌هایی که رونق اقتصادی در کشور حاکم است، به‌دلیل ظرفیت محدودی که بازار‌های داخلی دارند، بخشی از تولیدات توان جذب بازار داخلی را ندارند و این مسئله بر فعالیت کارخانه‌ها با همه ظرفیت تأثیر می‌گذارد.

از این رو هرچقدر بتوانیم بازار‌های هدف صادراتی خود را گسترش دهیم، این امکان را فراهم می‌آوریم که کارخانه‌ها با ظرفیت بیشتری به فعالیتشان ادامه دهند. این مسئله خود را به‌صورت رشد تقاضا و افزایش نیروی انسانی نشان خواهد داد.

خوشبختانه اگر بخواهیم عملکرد امسال را بررسی کنیم، از زمان روی‌کارآمدن دولت سیزدهم اقدام‌های خوبی برای افزایش بازار‌های صادراتی ایران و خراسان‌رضوی با تحرک‌های دیپلماسی دولت انجام شده است و این مسئله اکنون خود را به‌صورت رشد آمار‌های صادراتی نشان می‌دهد. همچنین در چندماه گذشته تحرک سفارتخانه‌های ایران برای حمایت از صادرات نیز افزایش یافته است.

درمجموع انتظار می‌رود در شش ماه سال جدید شاهد رشد صادرات غیرنفتی ایران باشیم. با این حال تداوم رشد صادرات فقط منوط به این مسئله نیست و نیازمند اهتمام بخش صنعت به تولید صادرات‌محور و عرضه کالا‌های رقابتی در بازار‌های جهانی نیز هست. به افزایش کیفیت تولید به‌عنوان شاخصی اثرگذار برای بهبود جایگاه کالا‌های ایرانی باید توجه بیشتری شود. اگر چنین مسئله‌ای محقق شود، امکان دستیابی پایدار به بازار‌های جهانی مسیر می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->